FysioNovan alaraaja-analyysissä

tutkitaan alaraajojen rakenteellisia ja toiminnallisia ongelmia ja määritetään parhaiten soveltuvat hoitomuodot ja harjoitukset. Kartoitus sisältää asennon, lihastasapainon ja liikehallinnan sekä perusliikkumisen sekä kävelyn ja juoksun analysoinnin. Alaraaja-analyysin pohjalta asiakas saa henkilökohtaisen harjoitusohjelman ja arvion esimerkiksi fysioterapian tai muiden hoitomuotojen tarpeesta.

Alaraaja-analyysiin on hyvä ottaa mukaan kevyt liikkumisen mahdollistava vaatetus, kuten shortsit ja t-paita tai toppi. Testitilanne sisältää kevyitä ja vain vähän kehoa kuormittavia liikkeitä, joten samana päivänä voi harjoitella normaalisti.

Alaraaja-analyysi auttaa

kipujen syyn selvittämisen lisäksi esimerkiksi kävelyn, juoksun ja harjoittelun kehittämisessä ja korjaamisessa. Kartoituksen pohjalta tehdystä harjoitusohjelmasta ja mahdollisista fysioterapeuttisista hoidoista hyötyvät kaiken ikäiset ja kuntoiset aina kilpaurheilijasta lenkkeilyharrastusta aloittelevaan kuntoilijaan. Tyypillisiä syitä hakeutua alaraaja-analyysiin ovat jalkojen pitkittynyt kipu, jalkojen rasitusvammat ja muut harjoittelua häiritsevät vaivat, polvikipu, kipu jalkaterässä tai nilkassa sekä harjoitusmäärien lisääminen. Vaivat, kuten penikkatauti, juoksijan polvi, kipu polven edessä, kipu akillesjänteessä, kipu kantapäässä ja nivuskipu, voivat olla seurausta alaraajojen ja keskivartalon heikosta hallinnasta ja linjausvirheistä. Alaraaja-analyysissä kartoitetaan kattavasti biomekaniikan ongelmia ja autetaan niiden korjaamisessa jalkojen rasittumisen vähentämiseksi.

Kilpaurheilussa ja harrasteurheilussa parhaat tulokset alaraaja-analyysin avulla saavutetaan, jos analyysi tehdään järjestelmällisesti koko joukkueelle tai harjoitusryhmälle. Testaamalla koko joukkue tai ryhmä saadaan arvokasta tietoa ryhmän tilanteesta ja löydetään keinoja harjoittelun kehittämiseen. Isomman ryhmän analyysiin kuuluu yksittäisten analyysien tulosten kerääminen ja analysointi kokonaisuutena sekä yhteistyö valmentajan, urheilijoiden, vanhempien ja tarvittaessa lääkärin kanssa.